Ini sebahagian inti pati buku ini yang saya olah semula setelah mencatat mesej utama yang mahu disampaikan.
1. Antara cara Allah SWT memudahkan
al-Quran sebagai peringatan ialah penghujung al-Quran didatangkan surah yang
pendek-pendek menerangkan intipati ajaran al-Quran yang telah disampaikan oleh
surah yang panjang-panjang. Sebagai contoh, Surah al-Asr yang pendek ditafsirkan
oleh surah al-Kahfi yang panjang.
2. Seharian melayari laman sosial dan
isu-isu tular menyebabkan kita terkesan sehingga membangkitan variasi emosi yang bercampur-baur. Allah SWT ingin kita menjadi seorang Muslim yang
berprinsip dan tidak dipengaruhi maka wajar al-Quran dirujuk kerana ia mendidik kita untuk kekal
proaktif dan tenang dengan prinsip. Kita perlu menjadi Muslim yang
principle-oriented bukan issue-oriented dan al-Quran ibarat kunci yang
mencorakkan setiap tindak-tanduk melalui ajaran prinsip tersebut.
3. Sejarah telah menyaksikan bahawa
punca kesesatan orang-orang terdahulu disebabkan menjadi ‘pak turut’ dan Allah
SWT menyebutkan akan hal ini melalui kisah kaum Mesir, kaum Nabi Ibrahim, kaum
Nabi Nuh a.s., kaum Nabi Hud a.s., kaum Nabi Soleh a.s., kaum Nabi Luth a.s.
dan kaum Nabi Syuaib a.s.
4. Ambillah teladan daripada kisah ahli
sihir Firaun yang telah beriman. Pada mulanya mereka pemuja Firaun tetapi tanpa
dorongan sesiapa, mereka membuat pengakuan beriman kepada Tuhan semesta alam.
5. Sebaik-baik pengikut ialah mereka
yang mampu memberikan pandangan yang berbeza asalkan asasnya ialah al-Quran dan
al-Sunnah. Pengikut yang baik ialah mereka yang mampu memberikan kritikan dan
teguran dengan penuh ikhlas. Dalam ayat ke-138 Surah al-Araf telah merakamkan
teladan di mana sekiranya semua kehendak pengikut-pengikut (Nabi Musa a.s.),
pastinya al-Haq (kebenaran) bercampur-aduk dengan kebatilan. Begitu juga dalam
surah al-Maidah, ayat 24-25, juga memberi teladan pengikut yang membunuh
harapan iaitu kisah ketika Bani Israil hampir ke Baitulmuqqadis.
6. Matlamat hidup bukanlah sekadar
menambah followers, harta mahupun pengaruh dan sebagainya. Renung dan nilai apa
yang mahu ditinggalkan sebelum meninggal dunia.
7. Kita merasakan hati kita bersih
kerana mendengar kuliah-kuliah agama, sedangkan yang membersihkan hati kita
ialah al-Quddus. Kita menganggap diri kita selamat daripada kebuluran,
sedangkan yang menyelamatkan kita ialah al-Mukmin. Kita merasai diri kita terpelihara
sedangkan yang Maha Memelihara ialah al-Salam.
Akhir
sekali;
Hidup ini
umpama berhenti di stesen minyak, Nabi Saw telah menyebut bahawa hiduplah kamu
di dunia ini seumpama orang yang melintas sahaja. Sekiranya kita melintas suatu
tempat untuk mendapatkan keperluan yang penting, kita akan hanya fokus kepada
tujuan utama, iaitu menambah bekalan untuk hidup. Segala keperluan yang
diperoleh akan kita letakkan di ‘tangan’ kerana kita sedar bahawa ia tidak akan
kekal selamanya. Apa yang dimiliki akan digunakan dalam kehidupan seharian, dan
bukan untuk disayangi oleh ‘hati’ sehingga payah untuk berpisah dengannya.
(Sebenarnya, banyak lagi topik dan isu yang diangkat dalam buku ini. Oleh itu, saya menyarankan sesiapa juga harus membaca buku ini dengan hati yang terbuka.
Comments
Post a Comment