TODDLER - LIngkungan usia kanak 1
sehingga 3 tahun.
1. Keselamatan menjadi keutamaan.
Pimpin tangan semasa melintas jalanraya, ubat-ubatan disorok di tempat tinggi
dan berkunci. Peralatan tajam disimpan dalam bekas bertutup rapat. Bahan
pencuci rumah dihimpun di lokasi yang tidak mudah dipunggah si anak kecil.
2. Beri kebebasan berpada-pada pada
anak untuk aktiviti eksplorasi dan penemuan kendiri. Elakkan kerap menegah atau
meletakkan harapan yang tidak realisitik pada setiap capaian perkembangannya.
Disiplin yang terlampau kerana khuatir bahaya atau mengotori rumah boleh
melumpuhkan semangat anak untuk mencuba.
3. Beransur-ansur aturkan rutin harian
mengikut masa yang tetap. Waktu mandi, makan, tidur, latihan ke tandas, masa
menyimpan mainan, ditetapkan pada waktu yang sama setiap hari. Jadikan ia
tabiat membolehkan si anak menanti-nanti aktiviti rutin. Ini pun menyenangkan
kalian sebagai ibu bapa untuk atur tugasan harian.
4. Bagi menjayakan jadual harian, ibu
bapa perlu ada sikap disiplin terlebih dahulu. Anak meniru-niru perbuatan ayah
dan ibunya. Adakalanya, ada peristiwa atau acara yang mengganggu rutin harian,
di sini kebijaksaan ibu bapa untuk menerangkan perubahan kepada si anak. Ambil
maklum perasaan mereka dan janjikan alternatif untuk melegakan hatinya.
Pastikan kalian tunaikan janji tersebut.
5. Usia toddler ini fasa mencabar
sebab si anak bukan lagi bayi tapi bukan juga dalam usia anak pra-sekolah.
Sifat seperti bayi masih ada tetapi anak sudah mula membentuk sikap berdikari.
Matlamat kita sebagai ibu bapa ialah untuk mengawal anak tanpa menunjukkan
kuasa kawalan veto di situ. Keliru? Caranya, berikan anak beberapa pilihan
cadangan yang masih dalam kawalan kita tetapi bukan dibentuk dalam arahan.
Lakukan dalam bentuk soalan. Kalian sudah merangsang anak berfikir bila dibuat
cara sebegini.
6. Apabila anak memberi respon negatif pada perkara
yang dilarang:
** Tenteramkan tantrum anak dengan mengubah subjek atau topik perbualan.
Mengulang-ulang tegahan kita pada mereka lebih mengundang keresahan.
**Bila
tantrum merundum, bercerita semula kenapa kita melarang perbuatannya sebelum
ini. Bercakap dengan berdiri / duduk sama paras dengan ketinggian mereka, hadap
wajah mereka dengan wajah tenang, senyum dan usapan kasih sayang. Jika ada
pilihan, beri pilihan sama ada anak terima atau tidak, itu bukan persoalan.
Sekurang-kurangnya kita sampaikan mesej bahawa kita ambil berat perasaan anak.
**Jangan ingatkan anak akan perlakuan tidak baiknya sebelum ini. Sebaliknya
ambil contoh perlakuan mereka yang positif dan beri pujian atas tindak-tanduk
atau proses bukan sekadar puji, “Pandai”, “Baik anak Mama.” Penting untuk
mereka faham kenapa pujian itu diberikan.
7. Apabila mahukan si anak melakukan sesuatu, minta dengan baik, tegas dan
bukan dengan nada bertanya. Contohnya, daripada berkata,”Boleh kemas mainan
ni?” berkataah “Kemas mainan ini. Esok boleh main lagi.”
8. Bezakan kelakuan anak sama ada reaksi (respondent) atau lazim (operant).
Tingkah laku lazim (operant) dibuat tiada paksaan, sukarela, sesuatu yang anak
mungkin buat bertindak tanduk berpandukan sesuatu perkara dan tidak semestinya
positif. Kelakuan reaksi (respondent) adalah secara spontan misalnya
menunjukkan rasa sakit, marah dan sedih.
Apabila
memahami kenapa anak meragam, berperangai kurang sopan dan sebagainya, didik
dengan lembut daripada memberikan hukuman. Sebenarnya pada usia sebegini anak
masih belum boleh membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Mereka akan
mula memahami dengan tunjuk ajar dari ibu bapanya melalui tauladan dan
penerangan.
9. Usia ‘toddler’ mudah bersikap cemburu. Berkongsi bukan lagi perkara yang
mudah untuk mereka. Apatah lagi berkongsi perhatian daripada ayah dan ibu.
Ajari anak peraturan asas seperti bagaimana berkelakuan ketika menerima tetamu
di rumah, bagaimana berkelakuan bila melawat rumah orang, menjawab panggilan,
tidak menyampuk perbualan dan menunggu giliran antara perkara yang boleh
diterapkan. Jangan lupa puji anak bilamana dia ingat untuk membuat perkara-perkara
yang telah diajari.
10. Kejayaan pada si anak usia toddler ialah bila ayah dan ibu memberi
perhatian dan menerima pujian serta keizinan. Kejayaan-kejayaan kecil semakin
lama menebalkan rasa yakin dan membina keperibadian cemerlang. Ibu ayah mesti
realistik jika mahu memberi cabaran tugasan baru untuk anak meguji kebolehan
dan kepintarannya.
Contohnya,
jika sebelum ini si anak mengambil masa 15 minit untuk mengemas permainanannya,
cuba pendekkan ke 10 minit. Jika tidak berjaya, katakan padanya tidak mengapa
untuk gagal, cuba lagi di masa lain. Jika berjaya, jangan berlebih-lebihan
memuji kerana cepat berpuas hati. Apa-apa pun perlukan kesederhanaan.
Comments
Post a Comment